Kylätalolinjausta toivotaan

Kylätalot tuovat onnellisia hetkiä asukkaille,

Mutta monelle kylälle myös suuren laskun ylläpidon ja kiinteistöveron muodossa. Kuopio on tekemässä viime vuodelta hyvän tuloksen ja on noussut suurten kaupunkien kärkisijoille asukastyytyväisyydessä mitattuna. Kaupungille tämä on hieno asia. Muistettava on kuitenkin, että monet kylät ja asukastoimijat puurtavat omalla alueellaan talkoilla ja vapaaehtoisesti paljon toimintaa eri-ikäisille kuopiolaisille, järjestävät paljon tapahtumia, ylläpitävät matkailukohteita sekä pitävät huolta oman alueen asukkaista ja kyläturvallisuudesta.

Monella kylällä tehdään talkoilla se, mitä taajamissa tarjotaan erilaisina palveluina jonkun muun toimijan puolelta, kylillä se tehdään itse. Kylien ainoita kohtaamispaikkoja voivat olla kylätalot tai seurantalot, joiden ylläpito on pääosin täysin kyläläisten talkootyön varassa. Remontteihin avustusta voi saada, mutta niidenkin tulee sisältää talkootyötä, joka voidaan muuttaa euroiksi ja omarahoitusosuudeksi.

Kuopiossa valtuutetut jättivät valtuustoaloitteen, jossa toivotaan kylätalolinjausta Kuopioon. Yksi tärkeä asia valtuustoaloitteessa kuitenkin unohtui; kiinteistövero. Se on monelle kylälle se isoin lasku, joka on maksettava. Laskun eteen on myytävä monta kuppia kahvia, todettiin Kuopion kylä ja asukasillassa. Kuopion kaupunki avustaa järjestöjä avustuksilla, mutta onko järkeä, että avustusta annetaan toisella kädellä ja toisella kädellä otetaan avustus takaisin kiinteistöveron muodossa.

Kunta tai kaupunki voi itse määritellä mikä on kiinteistöveron suuruus yleishyödyllisistä kiinteistöistä. Vero voidaan kokonaan poistaa tai pienentää, se on teidän valtuutettujen käsissä. Te voitte päättää, meneekö avustus oikeasti toimintaan vai kiinteistöverojen maksuun.

Merja Kaija, kyläasiamies

Pohjois-Savon Kylät ry